La mobilitat i la circulació de vehicles pel Nucli Antic de la ciutat ha estat
motiu de debat en els darrers mesos. Des de l'Ajuntament s'han detectat visions
diferents dels veïns i els comerciants de la zona en relació a les accions de
mobilitat al barri, amb la recollida de 384 signatures a favor de reduir el
trànsit sense càmeres per a reactivar el comerç, i 138 signatures de la
Plataforma de Pacificació, que demanen eliminar el trànsit pel Nucli Antic.
Davant d'això, des de la Regidoria de Serveis Viaris i Mobilitat
s'aposta per pacificar el trànsit, sense eliminar-lo totalment, però creant un
espai on el trànsit rodat existent permeti garantir l'accessibilitat de veïns,
guals, càrrega i descàrrega i comerços, i que alhora sigui suficientment baix
perquè vianants i bicicletes hi puguin conviure. La regidora Glòria García
explica que "s'ha intentat combinar les dues solucions, permetent que
els vehicles puguin accedir als comerços o a la Plataforma de Serveis a les
Persones, que cada cop té més usuaris que necessiten desplaçar-se en cotxe, però
també dissuadint els vehicles de creuar pel mig, fent que hagin de moderar la
velocitat".
La intenció és minimitzar el trànsit de pas al
màxim, tenint en compte que no es pot eliminar del tot si es vol garantir
l'accessibilitat. Per això s'han fet diverses actuacions, com la reurbanització
dels carrers, la jerarquització de carrers seguint les directrius del Pla
Especial de Millora Urbana, o els nous sentits de circulació, com l'aplicació
del doble sentit al carrer del Pare Garí. A més, quan es va reurbanitzar els
carrers es va senyalitzar totes les entrades i sortides del Nucli Antic com a
zona de prioritat invertida, limitant la velocitat, prohibint l'estacionament
excepte en zones habilitades, i donant prioritat a vianants i bicicletes.
Ara l'Ajuntament reforça aquestes senyalitzacions a través de plafons
expositius. Així, en els propers dies col·locarà 5 expositors a l'interior de la
zona. També col·locarà elements dissuasoris de mobiliari urbà repartits per tot
el Nucli Antic, per moderar la velocitat dels vehicles i adequar-la a la dels
vianants. Són 23 jardineres i 2 papereres. Finalment, es construirà un pas de
vianants elevat al carrer de Sant Magí amb el carrer de Sant Roc per disminuir
la velocitat dels vehicles que hi passin.
Recompte de vehicles
Totes aquestes accions tindran un seguiment participatiu, ja
que en el Fòrum de la Mobilitat es crearà una comissió específica de seguiment.
Amb aquest objectiu s'està realitzant un seguiment estadístic de recompte de
vehicles. La campanya d'hivern ha finalitzat els darrers dies, i ha demostrat
que només hi ha dos trams de carrers on se supera el límit de 1.000 vehicles
diaris, un al carrer de Joaquim Mir/Sant Josep/Sant Magí, i un altre tram del
carrer de Sant Antoni. De totes maneres, segons el barem del Reial Automòbil
Club de Catalunya, una zona de prioritat invertida (on vianants i bicicletes
tenen prioritat de pas) com és el Nucli Antic de VNG pot acollir fins a 2.000
vehicles de pas diaris.
Las dades del recompte també mostren l'evolució del
trànsit, que comparat amb les dades d'abans del PINA, mostren descensos de
trànsit superiors al 50%.
A l'estiu es farà una nova campanya de recompte de
vehicles a través d'aforadors.
Pla de Mobilitat
Menstrestant, Ajuntament i Diputació treballen per redactar el
nou Pla de Mobilitat Urbana, document bàsic per configurar les estratègies de
mobilitat sostenible dels municipis de Catalunya. El calendari de realització
preveu que s'enllesteixi l'any 2014, i la intenció és que el Pla compti amb un
capítol específic sobre la mobilitat del centre i el Nucli Antic amb l'objectiu
de potenciar encara més la pacificació del trànsit i afavorir la dinamització
econòmica.
Paral·lelament, s'ha volgut donar vida al comerç del Nucli
Antic. En els darrers anys, des del PINA s'han fet diverses accions per posar en
valor l'ús residencial del barri. S'han arreglat els carrers, s'han rehabilitat
més de cent façanes, i s'han fet actuacions als comerços com oferir subvencions,
dinamitzar els locals buits, o promocions d'aparcament. La intenció és seguir
treballant aquesta dinamització comercial per mantenir l'ús residencial de la
zona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada