divendres, 3 de maig del 2013

L'Ajuntament col·loca mobiliari urbà per pacificar el trànsit al Nucli Antic


La mobilitat i la circulació de vehicles pel Nucli Antic de la ciutat ha estat motiu de debat en els darrers mesos. Des de l'Ajuntament s'han detectat visions diferents dels veïns i els comerciants de la zona en relació a les accions de mobilitat al barri, amb la recollida de 384 signatures a favor de reduir el trànsit sense càmeres per a reactivar el comerç, i 138 signatures de la Plataforma de Pacificació, que demanen eliminar el trànsit pel Nucli Antic. 

Davant d'això, des de la Regidoria de Serveis Viaris i Mobilitat s'aposta per pacificar el trànsit, sense eliminar-lo totalment, però creant un espai on el trànsit rodat existent permeti garantir l'accessibilitat de veïns, guals, càrrega i descàrrega i comerços, i que alhora sigui suficientment baix perquè vianants i bicicletes hi puguin conviure. La regidora Glòria García explica que "s'ha intentat combinar les dues solucions, permetent que els vehicles puguin accedir als comerços o a la Plataforma de Serveis a les Persones, que cada cop té més usuaris que necessiten desplaçar-se en cotxe, però també dissuadint els vehicles de creuar pel mig, fent que hagin de moderar la velocitat". 

La intenció és minimitzar el trànsit de pas al màxim, tenint en compte que no es pot eliminar del tot si es vol garantir l'accessibilitat. Per això s'han fet diverses actuacions, com la reurbanització dels carrers, la jerarquització de carrers seguint les directrius del Pla Especial de Millora Urbana, o els nous sentits de circulació, com l'aplicació del doble sentit al carrer del Pare Garí. A més, quan es va reurbanitzar els carrers es va senyalitzar totes les entrades i sortides del Nucli Antic com a zona de prioritat invertida, limitant la velocitat, prohibint l'estacionament excepte en zones habilitades, i donant prioritat a vianants i bicicletes. 

Ara l'Ajuntament reforça aquestes senyalitzacions a través de plafons expositius. Així, en els propers dies col·locarà 5 expositors a l'interior de la zona. També col·locarà elements dissuasoris de mobiliari urbà repartits per tot el Nucli Antic, per moderar la velocitat dels vehicles i adequar-la a la dels vianants. Són 23 jardineres i 2 papereres. Finalment, es construirà un pas de vianants elevat al carrer de Sant Magí amb el carrer de Sant Roc per disminuir la velocitat dels vehicles que hi passin. 

Recompte de vehicles 

Totes aquestes accions tindran un seguiment participatiu, ja que en el Fòrum de la Mobilitat es crearà una comissió específica de seguiment. Amb aquest objectiu s'està realitzant un seguiment estadístic de recompte de vehicles. La campanya d'hivern ha finalitzat els darrers dies, i ha demostrat que només hi ha dos trams de carrers on se supera el límit de 1.000 vehicles diaris, un al carrer de Joaquim Mir/Sant Josep/Sant Magí, i un altre tram del carrer de Sant Antoni. De totes maneres, segons el barem del Reial Automòbil Club de Catalunya, una zona de prioritat invertida (on vianants i bicicletes tenen prioritat de pas) com és el Nucli Antic de VNG pot acollir fins a 2.000 vehicles de pas diaris. 
Las dades del recompte també mostren l'evolució del trànsit, que comparat amb les dades d'abans del PINA, mostren descensos de trànsit superiors al 50%. 
A l'estiu es farà una nova campanya de recompte de vehicles a través d'aforadors. 

Pla de Mobilitat 

Menstrestant, Ajuntament i Diputació treballen per redactar el nou Pla de Mobilitat Urbana, document bàsic per configurar les estratègies de mobilitat sostenible dels municipis de Catalunya. El calendari de realització preveu que s'enllesteixi l'any 2014, i la intenció és que el Pla compti amb un capítol específic sobre la mobilitat del centre i el Nucli Antic amb l'objectiu de potenciar encara més la pacificació del trànsit i afavorir la dinamització econòmica. 

Paral·lelament, s'ha volgut donar vida al comerç del Nucli Antic. En els darrers anys, des del PINA s'han fet diverses accions per posar en valor l'ús residencial del barri. S'han arreglat els carrers, s'han rehabilitat més de cent façanes, i s'han fet actuacions als comerços com oferir subvencions, dinamitzar els locals buits, o promocions d'aparcament. La intenció és seguir treballant aquesta dinamització comercial per mantenir l'ús residencial de la zona. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada